طراحي سايت، سئو، طراحي فروشگاه اينترنتي
شركت سئو مهام - آنتي اسكالانت آبين abin.ir
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه طهران از كجا استان تهران شد و يا قديمي ترين محله تهران كجاست؟ عودلاجان يا اودلاجان با قدمت 400 ساله از قديمي ترين محله هاي تهران به شمار مي رود، كه از شمال به چهارراه سرچشمه (اميركبير)، از جنوب به چهارراه مولوي، از غرب به 15 خرداد و از شرق به خيابان سيروس(ري) مي رسد. عودلاجان با 15 هزار هكتار 3 محله اصلي از جمله پامنار، ناصر خسرو و امامزاده يحيي را شامل مي شود كه از لحاظ مكان ها و بنا هاي تاريخي بسيار غني مي باشند.

پيرو گمانه زني ها، مي توان معني نام اين محله را با توجه به كلمه "عود" و "لاجي" قرار گرفتن اين محله در راستاي دكان هاي عطاري شمرد و يا اينكه عودلاجان در واقع اودلاجان بوده، چرا كه "او" به معني آب، "دراجيدن" به معني تقسيم كردن و "ان" به معني جا و مكان است. يعني مكاني كه آب هاي نهر تقسيم بندي مي شوند. عودلاجان در گذشته محل تقسيم بندي آب هاي مناطق جنوبي تهران بود. چرا كه ارتفاعي بلندتر، نسبت به ساير مناطق داشته است و به همين دليل عودلاجان را محل تقسيم آب مي گفتند.

زبان مردمان عودلاجان، تا قبل از گسترش فارسي در تهران "زبان بومي تاتي" بود كه امروزه برخي از ريش سفيدان روستاهاي شميرانات به آن زبان آشنايي دارند و صحبت مي كنند..

با توجه به اتفاق نظرات مورخان، به دستور شاه طهماسب حصاركشي اطراف قريه تهران كه در نزديكي ري قرار داشت انجام شد، پس از آن شاه سليمان و شاه عباس نيز ساخت و سازهايي انجام دادن تا اينكه در زمان قاجار، تهران مورد توجه قرار گرفت و به عنوان پايتخت برگزيده شد. تهران قديم يا عودلاجان شامل محله‌هاي سنگلج، چال ميدان، ارگ و بازار مي شد كه با ۲۶۱۹ خانه و ۱۱۴۶ دكان، بزرگترين محله شهر و منطقه اي مرفه و اعيان نشين در زمان قاجار به شمار ميرفت.

 

احتمال مي رود تهران از همين محله شروع به گسترش كرده چرا كه بافت و بناي هاي تاريخي متعددي در آن يافت مي شود مانند امام زاده يحيي كه قدمت بنا هاي اين منطقه به زمان صفويه باز مي گردد.

 

 

 از ساكنين نامدار اين محله مي توان به ملك الشعرا، سيد حسن مدرس، قوام الدوله، موتمن الاطبا، امين نظام، عزت الدوله، خاندان مستوفي، نصيرالدوله و ... اشاره كرد. از محله هاي خوب آن دوران مي توان به محله عربها، كوچه شام بياتي ها و كوچه خدابنده لو كه به ترتيب در شمال غربي، شمال و غرب عودلاجان قرار داشتند اشاره كرد. اكثر ساكنين اين محله كليمي بودند بين آنها همچنين زرتشتي نيز در اين محله ديده مي شد. جالب است بدانيد در آن زمان مردم به خانه هاي پر اتاق به اصطلاح "خانه قمر خانم" و به محله هاي خوب "سر آب" مي گفتند.

 

با توجه به وجود 16 مسجد در چنين محله ي كوچكي و با توجه به اسناد و مدارك باقي مانده و هچنين آمار و ارقام برگزاري بيشترين روضه خواني، زيارت خواني و تعزيه، در اين محله مي توان نتيجه گرفت كه عوام عودلاجان وفاداري و ارادت خاصي به روحانيت و مذهب داشتند.

بافت و بنا هاي تاريخي متعددي در محله عودلاجان در آثار ملي ثبت شده اند كه باقي مانده از شاهكار معماري دوران قاجار مي باشند. لازم به ذكر است محله عودلاجان خود نيز به عنوان آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

تا اواسط دوره پهلوي و قبل از تحولات بزرگ شهري و اجتماعي در دهه 1340، عودلاجان همچنان از اهمييت بالايي برخوردار بود تا اينكه به مرور از اعتبار و اهمينش كاسته شد. آنچه كه امروزه باعث تحت فشار بودن عودلاجان شده، گسترش بازار در تمام محله مي باشد كه عملا عودلاجان را از يك محله اعيان نشين به انباري براي بازار و خانه هاي بزرگ و قديمي بدون مالك را جايگاهي براي معتادان تبديل كرده است.

 

 پيشنهاد ميكنيم حتما به تيمچه اكبريان يكي از قديمي ترين تيمچه هاي تهران سري بزنيد. تيمچه اكبريان با 260 سال قدمت يكي از آثار ثبت شده در ميراث فرهنگي مي باشد كه توسط اصغر شعر باف از اساتيد مرمت، بازسازي شد. اين بنا با نام جديد "سفره خانه سنتي طهرون قديم" در بازار عودلاجان روبروي كوچه حكيم واقع شده است كه قبلا به عنوان اولين بانك و صرافي ايران،  به صورت بانك رهني كار مي كرده است. اصغر شعر باف قدمت اين بنا را به دوران فتحعليشاه قاجار نسبت داده است كه بدست داود كليمي تا قبل از انقلاب نيز اداره مي شده است.

 

 

بازارچه تاريخي عودلاجان در بازار بزرگ تهران قرار دارد، كه به مرور زمان و عدم رسيدگي، برخي از بخش هاي آن ثبديل به خرابه شده بود. تا اينكه در سال 91 با همت و ياري كسبه بازار و سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي بازسازي و مرمت شد و به صورت بازارچه صنايع دستي تهران در سال 95 با هزينه اي ۶ ميليارد توماني افتتاح شد. زيبايي بي حد و اندازه و نو بودن اين بازار در كنار معماري اصيل و كهن ايراني، قطعا براي هر بيننده اي بي نظير خواهد بود. 

 

 

 

 

 

از ديگر بنا هاي تاريخي محله عودلاجان كه در ميراث ملي ايران ثبت شده و در اختيار كميته ملي ايكوموس (شوراي بين المللي بناهاي تاريخي) است، سراي وثوق الدوله مي باشد. سراي وثوق الدوله در خيابان چراغ برق حدفاصل چهار راه سرچشمه و سه راه امين حضور واقع شده است. اين سرا كه قرار بود در سال 91 خانه عشاير ايران باشد به يك لوكيشن جهت فيلمبرداري سريال شهرزاد تبديل شد. كه پس از بازسازي و مرمت برخي از نقاط خانه، مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

امروزه صدها حمام از زمان قاجار در تهران باقي مانده اند، ولي حمام نواب چون نگيني در محله عودلاجان، منطقه 12 واقع و با مرمت و بازسازي، تبديل به نمايشگاه صنايع دستي و بازارچه سنتي شده است. حمام نواب نيز يكي از خاطره انگيز ترين لوكيشن هاي فيلمبرداري به شمار مي رود. چرا كه قيصر در اين حمام كريم آبمنگل را به قتل مي رساند. 

منبع: https://www.golfamsafar.com/place/%D8%B9%D9%88%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۰۶:۴۸ ] [ emami ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب
گوگل پارس

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی